Het 1e Open Nederlandse Kampioenschap Superschaak

is verspeeld op zaterdag 24 januari 2004 als onderdeel van het Corus Chess Tournament te Wijk aan Zee.

Er werd gespeeld met gewone schaakstukken en de volgende vier superschaakstukken:

Amazone met loop als Dame of Paard,
Keizerin met loop als Toren of Paard,
Prinses met loop als Loper of Paard en
Veteraan met loop als Koning of Paard (let op: de Veteraan kan niet schaak of mat staan).

7 ronden zwitsers, 25 min. pppp.

Tom Bottema, perschef van het Corus Toernooicomité, is in Wijk aan Zee de eerste Nederlandse Kampioen Superschaak geworden. In de VIP-room van dorpshuis De Moriaan behaalde hij 6 punten uit 7 partijen waarmee hij Luuk van Rijn een halfje voorbleef. De derde plaats werd gedeeld door Wim Vriend en Dimitri van Leent met 5 punten. In totaal hadden zich 24 superschakers ingeschreven voor de eerste editie van dit unieke evenement, dat volgens Corus-initiatiefnemer Arno Vrins en sponsor Corus Danieli volgend jaar zeker een vervolg zal krijgen.

Eindstand na 7 ronden:

No.  PNo.  Name                       Score  WP    SB     
----------------------------------------------------------
  1.    1  T. Bottema                  6.0  31.0  26.25  
  2.    6  L. van Rijn                 5.5  32.0  23.50  
  3.    3  W. Vriend                   5.0  32.0  22.50  
        2  D. van Leent                5.0  28.5  18.00  
  5.   12  D. Schelhaas                4.5  29.5  16.00  
       20  G. van Rijn                 4.5  26.5  12.75  
        5  J. Vermeend                 4.5  26.0  15.25  
       10  F. Kok                      4.5  24.0  10.75  
  9.    4  F. Hoynck van Papendrecht   4.0  26.0  11.75  
       13  D. Postma                   4.0  20.5   9.00  
 11.    7  B. Schelhaas                3.5  25.0  10.25  
       23  P. Sonder                   3.5  24.0   9.25  
       15  C. Leentvaar                3.5  23.5   9.50  
        9  A. Wiersma                  3.5  22.0   9.00  
 15.   14  G. Bakker                   3.0  27.0   8.50  
        8  E. Jostmeijer               3.0  24.0   6.50  
       18  F. van Bokhorst             3.0  22.0   6.00  
       19  G. van Loenen               3.0  15.5   4.00  
 19.   17  F. Heijckers                2.5  24.5   7.25  
 20.   11  A. Slengard                 2.0  25.0   7.50  
       24  W. van Loenen               2.0  21.0   4.00  
       21  J. van Eijk                 2.0  18.0   3.00  
 23.   22  P. Blommers                 1.0  21.0   1.00  
       16  A. de Vries                 1.0  19.5   2.00  

Winnaar Tom Bottema toonde zich steeds enthousiaster over het spel met de nieuwe stukken naarmate hij meer ingespeeld raakte. Met name de Veteraan als zeer sterke verdediger en de Prinses die prachtige tactische combinaties mogelijk maakt, vielen bij hem in de smaak. Het spelen met "die verschrikkelijke Amazones" probeerde hij veelal te vermijden door afruil. "Superschaak is interessanter dan ik van tevoren gedacht had en dat zeg ik niet omdat ik nu kampioen ben", aldus de eerste (Nederlandse) Kampioen Superschaak bij de persconferentie.

DSC05315k.jpg (9976 bytes) Dsc05614k.jpg (8665 bytes)

Het Corus Chess Tournament is een van de, zo niet het, voornaamste schaaktoernooi(en) van de wereld. De 66ste editie is 9-25 januari 2004 gehouden te Wijk aan Zee. In haar openingsrede op 9 januari wijdde Maria van der Hoeven, de Nederlandse Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, wijze en diepzinnige woorden aan het schaakspel. De Minister zei onder andere:

"First of all there is the aspect of education. The game of chess is a great help when it comes to focusing, visualising, thinking ahead, weighing up options, analysing things in concrete terms, thinking abstractly and planning. None of these skills are specific to chess, but they are all part of the game.
The beauty of chess as a teaching tool is that it stimulates children's minds and helps them to build these skills while enjoying themselves. As a result, children become more critical thinkers, better problem solvers and more independent decision makers. What is more, it is a beautiful tool which helps people to learn what it is like to win graciously, not to give up when facing defeat or, maybe most importantly, how to lose. On top of that, chess can build bridges, bringing together children of different ages, races and genders.
Moving swiftly to the scientific work of my department, I would like to emphasise that science is acquiring a more and more important position in our economy. Knowledge-based economical sectors are starting to emerge and, as we all know, computers are playing a key role in this development. We also know the importance of the game of chess in creating decision-making software."

Hoe waar zijn deze uitspraken! En ze zijn nog meer toepasselijk wanneer "chess" zou worden vervangen door "Superchess". In vergelijking met de klassieke schaker hoeft de superschaker geen grote aantallen openingsvarianten te onthouden. De nadruk ligt meer op tactisch en strategisch inzicht en, meer in het algemeen, op "het spel begrijpen."
Vooruitdenken, plannen, analyseren, abstract denken: de superschaker heeft deze capaciteiten nog meer nodig dan de klassieke schaker. Intelligentie, kundigheid en vindingrijkheid zijn relatief belangrijker, omdat de uitgebreide hoeveelheid informatie en literatuur over openingsvarianten niet zo'n grote rol meer speelt. Bovendien introduceert Superschaak additionele fascinerende tactische combinaties door nieuwe stukken met een nieuwe loop toe te voegen aan de klassieke schaakstukken. Deze nieuwe mogelijkheden vergroten de abstracte "speel-ruimte" en verhogen de aantrekkelijkheid van het spel. Niettemin blijft het fundamentele kenmerk van schaak, het karakter, in essentie behouden.

Voor een wetenschappelijk exposé over de argumenten ten gunste van Superschaak, over andere spelen met "schaak-karakter", het al of niet optimaal zijn van denkspelen in het algemeen en aanverwante onderwerpen zij de geïnteresseerde lezer verwezen naar het artikel "Superchess" door H. van Haeringen en H.J. van den Herik in het ICGA Journal, December 2003, Vol. 26, No. 4, pp. 239-250. De uitdagende taak om de huidige schaakspelende computerprogramma's te transformeren in superschaak spelende programma's van aanzienlijke sterkte wordt ook kort besproken. U kunt een (gratis) reprint van dit artikel aanvragen via email.

Dsc05593k.jpg (12835 bytes) Dsc05618k.jpg (9933 bytes)
Dsc05628k.jpg (12995 bytes) Dsc05629k.jpg (8241 bytes)
(foto's Arno Vrins)
Corus01k.jpg (7098 bytes) Corus03k.jpg (4482 bytes) Corus04k.jpg (6066 bytes)
 Corus05k.jpg (7231 bytes) Corus09k.jpg (5669 bytes) Corus10k.jpg (6512 bytes)
 Corus06k.jpg (8784 bytes) Corus07k.jpg (7500 bytes) Corus08k.jpg (7768 bytes) Corus02k.jpg (4823 bytes)
Corus11k.jpg (5681 bytes) Corus15k.jpg (5987 bytes) Corus16k.jpg (5668 bytes)
Corus17k.jpg (5385 bytes) Corus18k.jpg (5385 bytes)
 Corus13k.jpg (4941 bytes) Corus14k.jpg (4520 bytes) Corus12k.jpg (5877 bytes) Corus19k.jpg (6402 bytes)

Terug naar boven